יום שני, 3 בדצמבר 2018

דמנציה (שיטיון) - הגדרה, תסמינים וטיפולים ב-Dementia




דמנציה (שיטיון) 

הגדרה, תסמינים וטיפולים ב-Dementia

דמנציה




מהי דמנציה?

דמנציה היא פגיעה מוחית שמשפיעה באופן נרחב על יכולותיו של אדם לתפקד ביום יום. 

הסוג השכיח ביותר של דמנציה הוא במחלת אלצהיימר, מחלה המאובחנת אצל ישראלים מבוגרים רבים. מספר זה צפוי להכפיל את עצמו עד שנת 2050, לאור העלייה בתוחלת החיים.
ועם זאת, צריך לזכור שזה אינו שלב נורמלי בתהליך ההזדקנות כי אם מחלה ניוונית שהולכת ופוגעת בחלקים גדולים יותר ויותר במוח ככל שעובר הזמן.



סימפטומים של דמנציה

הסימפטום המרכזי של דמנציה הוא הפגיעה בזכרון, אך המחלה משפיעה גם על השפה, השיפוט, הקשב, הרגשות, יכולת קבלת החלטות והתנהגויות אחרות. 
הסימפטומים המוקדמים כוללים שאלות חוזרות, מיקום חפצים במקום לא נכון, אובדן חפצים, קושי להתמצא במקומות מוכרים ואובדן עניין בפעילויות אהובות. 
לאחר מכן הסימפטומים מחמירים עד לכדי דיס-אוריינטציה במרחב ובזמן, קושי לבצע תפקודים פשוטים כמו לבוש או רחצה, קושי בהבנת שפה ובהגייה ואי יכולת לזהות את האנשים הקרובים ביותר. 






אבחון דמנציה

ה-DSM 5 מגדיר דמנציה כירידה בזיכרון עם פגיעה של לפחות פונקציה קוגניטיבית אחת, כמו מיומנויות מוטוריות (אפרקסיה של הגפיים), פגיעה בשפה (אפזיה) או בתפקודים הניהוליים (כמו תכנון, קשב והיבטים מופשטים). 
ירידה קוגניטיבית זו צריכה לייצג שינוי מהתנהגות קודמת; עליה לפגוע בתפקוד החברתי ו / או התעסוקתי; ואינה יכולה להיות מוסברת על ידי מצבים פסיכיאטריים אחרים, כגון דיכאון, הפרעות במצב רוח או פסיכוזה. 

מבוגרים רבים נמנעים מפנייה לטיפול פסיכולוגי, כיוון שהם חשים שהתסמינים הם חלק נורמלי מההזדקנות, והדבר נכון במיוחד לגבי ירידה בחדות הקוגניטיבית. 
חולים מבוגרים המתמודדים עם דמנציה נוטים לא להתלונן על קשיים קוגניטיביים, בין היתר עקב אובדן הדרגתי של מודעות עצמית (anosognosia).
כתוצאה מכך, בני משפחה מודאגים עשויים ליזום פנייה להערכה נוירולוגית מקצועית. לעומת זאת, חולים מבוגרים עם דיכאון מתלוננים לעיתים קרובות על קשיי זיכרון ומחפשים טיפול רפואי מיוזמתם. 
רופא יוכל להבחין בין שני המצבים באמצעות סקירת הסימפטומים או לשלוח את הנבדק לאבחון מקיף יותר. מומלץ לקיים בדיקה גופנית מלאה במטרה לזהות מחלות רפואיות נלוות שעלולות להשפיע על היכולות הקוגניטיביות. 
אם מדובר בדיכאון, רמות הריכוז, יכולת הזיכרון והאנרגיה ישתפרו בעזרת טיפול תרופתי נוגד דיכאון.
גם לחולי דמנציה האבחון משמעותי כיוון שניתן לשפר משמעותית את רמת החיים עם אבחנה מתאימה והדרכה. 


איך מתמודדים עם דמנציה?

כשקשיש מראה סימפטומים ראשוניים לדמנציה, הדבר הראשון שנחוץ הוא אבחון ע"י רופא. 
ישנם גורמים לדמנציה שניתנים לטיפול, למשל זיהום כרוני, גידול מוחי ואף דיכאון עלולים להוביל לדמנציה. לעומת זאת לאלצהיימר אין תרופה של ממש, והטיפול התרופתי וההתנהגותי עוזרים באופן חלקי. לכן הטיפול מתמקד בהאטת התקדמות המחלה, בשיפור ההתמודדות עם חלק מהסימפטומים, בארגון מחדש של הבית ושינוי סדר היום לפי צרכי החולה, ותמיכה בבני המשפחה המטפלים באדם החולה.





2 תגובות:

  1. לכל היקירים המתמודדים עם דמנציה על כל צורותיה ואלצהיימר בפרט, מציע לכם ללמוד היטב את השיטה של שי אפרתי - רפואה היפרברית או מה שיתכן וחלקכם שמעתם עליו בתור תאי הלחץ. אימי מתמודדת עם אלצהיימר ולאחר נסיונות עם טיפולים פרמקולוגיים וקוגניטיביים אנו שוקלים בכובד ראש לתת נסיון למענה זה. רפואה שלמה לכולם.

    השבמחק
  2. ראיתי פה רפרנס לשי אפרתי ואני חייב להצטרף - קורא המון, רואה המון סרטונים, התחלתי להתעניין בספרות המקצועית בנושא. נשמע מדהים. אני ממש מקווה שזה אכן מזור ליקירינו

    השבמחק

טיפול בתסמונת התשישות הכרונית

תסמונת התשישות הכרונית: כתיבה:   איתן טמיר , פסיכותרפיסט (MA), ראש מכון טמיר ; טוויטר | פייסבוק | בלוג |  Quara עריכה אחרונה: 2...