יום שישי, 30 בנובמבר 2018

גורמים להפרעות אכילה - גורמי סיכון לאנורקסיה ובולימיה

הפרעות אכילה - גורמי סיכון 


אכילה רגשית היא חלק מהחיים של כולנו אבל בהפרעות אכילה, כמו אנורקסיה, בולימיה, אכילה כפיתיות, אורטורקסיה (התנהגות אובססיבית למזון בריאות), קיימת סכנה ממשית לגוף ולנפש. 

אנורקסיה

אנורקסיה סירוב לשמור על משקל גוף מינימלי- יותר אצל בנות. פוביה מעליה במשקל, עיוות בתפיסת הגוף, המחזור ייפסק. החלק הפסיכוטי באיך שהן תופסות את הגוף שלהן אבל בכל שאר הדברים הן מתפקדות רגיל לגמרי (בשונה מסכיזופרניה). למחלקה מגיעות נשים במשקל: 25-30 קילו, הן נמצאות בסכנת חיים מיידית כל תנועה או מאמץ קטן יכולים להרוג אותן 10% מתות מהמחלה, זאת המחלה הנפשית הכי מסוכנת. בגלל שאנורקסיה מוגדרת כהפרעה נפשית ולא כמחלה נפשית קשה לכפות אליהן להתאשפז. 

בולימיה

בולימיה

בולימיה מתבטאת בבולמוסי אכילה, כמות גדולה של אוכל שנכנס לגוף ללא שליטה. 
הבולמוס מלווה בניסיון להיפטר מהאוכל שנכנס לרוב בהקאה או בחומרים משלשלים. לאשפוז פסיכיאטרי מגיעות נשים לאחר שהן משתמשות בעשרות כדורים משלשלים ביום.


גורמי סיכון לפיתוח הפרעות אכילה

הפרעות אכילה חוצות מעמדות, מוצא וסטטוסים סוציו-אקונומיים. 

חוקרים מסכימים כיום כי הפרעות אכילה נגרמות על ידי אינטראקציה מורכבת בין גורמים גנטיים, ביולוגיים, התנהגותיים, פסיכולוגיים וחברתיים-תרבותיים. 

החוקרים משתמשים בטכנולוגיה ובמדע העדכניים ביותר כדי להבין טוב יותר את מקורותיהן של הפרעות האכילה, במטרה לפתח שיטות טיפול חדשות ויעילות. 



מאפיינים אישיותיים

הרבה פעמים בנות פרפקציוניסטיות עם צרכי שליטה מאוד נוקשים, קומורבידיות (שכיחות גבוהה של בנות שסובלות מהפרעה אישיות גבולית), דינמיקות משפחתיות, קושי להגיע לנפרדות בריאה מאמא, סירוב להיות אישה ולהישאר ילדה כדי שאמא תמשיך לטפל בי ומצד שני חרדה מלהיות אישה כי אם אני אישה אני לא אהיה כמו אמא, חרדה מהתמזגות מתוך זה. הרבה פעמים הן מחזיקות צרכים מנוגדים במקביל.  

משבר גיל ההתבגרות

נערות בגיל ההתבגרות נמצאות בקבוצת סיכון לפתח את המחלה- העיסוק בנורמות חברתיות, ערך עצמי ודימוי עצמי, הגוף שמשתנה יש מקרים של דיאטות שיוצאות משליטה והופכת להפרעות אכילה.


פגיעה מינית

גורם סיכון משמעותי להפרעות אכילה- פגיעה מינית- דרך להחזיר אליי את השליטה אחרי טראומה שבה איבדתי את השליטה וזו גם דרך לשמור על עצמי כי אם הגוף שלי יהיה כמו של ילדה ולא כמו של אישה מושכת.

פגיעות מיניות והפרעות אכילה חולקות רגשות אשמה קשים - כעס פנימי- שמתבטאים בניסיון להעניש את הגוף במקום להעניש את התוקף. 
יש פה גם הענשה וגם הגנה של הגוף בו זמנית. הגוף זוכר את הטראומה שלנפש קשה יותר לזכור. 


גנטיקה

חזית המחקר באטיולוגיה של הפרעות אכילה (כמו בחקר הפרעות נפשיות רבות אחרות) מתמקת בזיהוי מקורות ההפרעה בגנים האנושיים. 

מחקרים מלמדים אותנו כי הפרעות אכילה הן תורשתיות ונוטות לרוץ בהעברה בין-דורית במשפחות. 

חוקרי גנטיקה עובדים על זיהוי וריאציות של DNA שיכולות לתת הסבר גנטי לסיכון מוגבר לפתח הפרעות אכילה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טיפול בתסמונת התשישות הכרונית

תסמונת התשישות הכרונית: כתיבה:   איתן טמיר , פסיכותרפיסט (MA), ראש מכון טמיר ; טוויטר | פייסבוק | בלוג |  Quara עריכה אחרונה: 2...