יום חמישי, 6 באוגוסט 2015

טיפול במיזופוניה

טיפול במיזופוניה



מיזופוניה מוגדרת כרגישות יתר לרעשים יומיומיים, כאשר החשיפה לרעש מפריעה מאוד לשלוותו של האדם, גורמת לו למצוקה, חרדה, עוינות ואגרסיביות. לרוב, רעשים מוכרים ולא חריגים הם אלה היוצרים את המצוקה, כגון רעשי הליכה, צחצוח שיניים, שיעול ועיטוש, קינוח אף,  לעיסה, כתיבה, הקלדה וכיוצא באלה. רעשים תכופים ויומיומיים אלה מצליחים להביא את האדם לכדי מצוקה קשה, אשר גורמת לו להימנע מכל מצב בו החשיפה לרעש המטריד אפשרית. כך, נפגעת במידה רבה איכות חייו של המטופל וכן מהלך חייו התקין. אנשים הסובלים ממיזופוניה יתקשו לשבת בכיתה ולשמוע את קולות הכתיבה או ההקלדה, יתקשו לשבת בשלווה בקולנוע למשמע רעשי הלעיסה, יתקשו לשבת לאכול עם משפחה או חברים, לעיתים אף יתקשו להתעלם מרעשי הלעיסה שהם עצמם מייצרים, וכן הלאה.
המיזופוניה אינה תופעה מוכרת, וכן קיים תיעוד מועט יחסית שלה בעולם, מה שמעיד על כך שלא רבים סובלים ממנה. העובדה שהתופעה יחסית נדירה, מביאה לחוסר מודעות באוכלוסייה לתופעה המטרידה. כך, במקרים רבים, קרוביו של האדם הסובל מההפרעה מתקשים להבין את עוצמת המצוקה בה נמצא, ולכן לא מביעים רגישות ואמפתיה מספיקים כלפיו.



כיום, עדיין לא ידוע מהו בדיוק המנגנון הפיזיולוגי הגורם למיזופוניה, אך קיימות השערות שונות.

מיזופוניה מאובחנת במרבית המקרים כקשורה בבעיות שמיעה, בעיות רגשיות שונות ו-OCD (הפרעה אובססיבית קומפולסיבית). שיטת הטיפול המתאימה ביותר לסיוע במקרי מיזופוניה קשורה בבעיה אליה קשורה.



טיפול במיזופוניה

כשמדובר בבעיות רגשיות ו-OCD, מקובל לטפל בבעיה בטיפול CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) ובמקרים מסוימים אף בטיפול תרופתי להפחתת חרדה או דיכאון.

לעומת זאת, כשהמיזופוניה קשורה בבעיית שמיעה, נהוג לתת טיפול שמיעתי על אף שטיפול זה לא נמצא יעיל במיוחד לסיוע בבעיה זו.

המיזופוניה נחשבת הפרעה קשה ביותר לטיפול, ובמקרים רבים כלל לא ניתן להביא לשיפור באיכות חייו של האדם הסובל מההפרעה. מחקרים שונים מציעים שיטות טיפול שונות בבעיה, אך כיום אף טיפול לא מוכר כיעיל יותר מאחרים. לעיתים, על מנת לקבל הקלה זמנית מהרעש המעיק, מומלץ להפעיל מוזיקה חזקה או טלוויזיה בעוצמת קול גבוהה אשר יטשטשו את הרעשים המוציאים את האדם משלוותו.

טיפול נפשי אשר בכל זאת נחשב כמתאים לטיפול במיזופוניה הוא, כאמור, טיפול ה-CBT.

טיפול CBT מתמקד בפרשנות שנותן המטופל לדברים, בקוגניציה (מחשבה) שלו וכן בהתנהגות שהיא יוצרת.

בטיפול CBT המטופל אקטיבי בשינוי שעובר, כשהטיפול מתמקד לרוב בהקניית כלים לחשיבה ולהתנהגות אדפטיביות יותר בתגובה לבעיות מהן סובל המטופל.

אין בכוחו של טיפול CBT לפתור או לרפא את בעיית המיזופוניה, אבל הוא מצליח במקרים רבים להקל על רגישות היתר של האדם לרעשים.

בכוחו של הטיפול לעזור לאדם לתעל את המצוקה שחש למקומות אדפטיביים יותר, במקום לעוינות ורוגז.

לעיתים, הקניית טכניקות הרפיה, מיינדפולנס ודמיון מודרך מסוגלות גם הן להקל על התופעה ועל המצוקה הקשה שמסבה למטופל.

בעזרת הכלים המגוונים שבידיו, יכול מטפל CBT מנוסה ליצור שינוי משמעותי בחייו של מטופל הסובל ממיזופוניה, תוך תקופת זמן לא ארוכה.

כתיבה: יעל טל


2 תגובות:

  1. טוב ו/או לא טוב לדעת שאני סובלת מבעיית רבים. שגם אין לזה טיפול.

    השבמחק
  2. לרפואה אין מושג בהרבה דברים, כך גם במיזופוניה. הצעת הטיפול נובעת מחוסר הבנה בסיסי בטבע היקום, האדם ומערכת העצבים. העולם משתנה בקצב מטורף וב-100 שנה האחרונות נוספו מגוון רעשים לא סבירים כלל שאינם טבעיים והם בלתי פוסקים בסביבת מגורים מודרנית. למשל טלויזיה, רדיו, מגברים למיניהם, צעקות של ילדים לא מחונכים, פעמוני בית ספר, רעשי חפירות, חציבה ובניה, צפצופי מכוניות ועוד ועוד. כל אלה לא נורמליים. מה שקורה זה שרוב בני האדם חוסמים את רגישותם כדי להתמודד אבל זה עובד רק למראית עין כי הרעש משפיע עליהם לרעה מאחורי הקלעים ולבסוף מגיעות מחלות כמו סרטן והפרעות בלב ובלחץ הדם. אלה שמסוגלים "להתרגל" אינם מתרגלים בעצם וזה רק נדמה להם כי הם מצליחים להסיח את דעתם מהרעש. הרעש ממשיך והגוף סופג... אלה שלא מצליחים להסיט דעתם מהרעש הם בעלי גוף בריא יותר ולא להפך כפי שהרפואה מנסה לצייר. אלה שממשיכים להיות מודעים לרעש באותה המידה גם מודעים לרוע בעולם ולא עוצמים עיניים. הם בני האדם בעוד כל השאר עדיין לא הגיעו לדרגה זו של אנושיות, כולל מדענים ואנשי "רפואה".

    השבמחק

טיפול בתסמונת התשישות הכרונית

תסמונת התשישות הכרונית: כתיבה:   איתן טמיר , פסיכותרפיסט (MA), ראש מכון טמיר ; טוויטר | פייסבוק | בלוג |  Quara עריכה אחרונה: 2...