יום שבת, 8 באוגוסט 2015

איך מטפלים בהסמקה פתאומית ומוגזמת?

הסמקה, החרדה מפניה

והטיפול הרגשי בהתמודדות עימה

הסמקה היא תופעה מוכרת ונפוצה ביותר, המתרחשת לרוב כתגובה פיזיולוגית של הגוף לרגשות עזים כמו מבוכה, התרגשות וכעס. הסמקה היא למעשה התרחבות כלי דם באזור הלחיים העליונות בפנים, אשר מקבלות גוון אדמדם. מדובר בתופעה רפלקסיבית ובלתי ניתנת לשליטה גופנית, אשר הינה חלק ממנגנוני הגוף ההישרדותיים בהתמודדות עם לחץ.

מה עושים עם ההסמקה הזאת ?


כאשר תופעה זו מופיעה לעיתים תכופות מידי במהלך שגרת יומו של האדם, כאשר היא מופיעה ברגעים לא מתאימים (כלומר, ברגעים שאין סיבה שיעוררו תגובה רגשית שגוררת הסמקה) או כשהיא מביכה ומפריעה לאדם, היא עשויה להיות קשורה לחרדה רגשית כלשהי.


הסמקה וחרדה

החרדה מפני הסמקה נקראת אריתרופוביה, מדובר במונח מוכר בקרב אנשי מקצוע. לעיתים, אנשים סובלים מחרדה כה עזה מפני האפשרות שיסמיקו בפומבי, מה שגורם להם להסמיק אף יותר מהרגיל. ההתעסקות בפחד מפני הסמקה יוצרת לחץ, אשר יוצר את תופעת ההסמקה. אנשים המרבים להסמיק בפומבי לעיתים מפתחים חרדה מפני ההסמקה, ובמקרים רבים מתחילים להימנע ממפגשים חברתיים ובמקרים קיצוניים אף נמנעים מפנייה שגרתית ויומיומית לאנשים (למשל, פנייה למלצר, לנהג באוטובוס) על מנת להימנע ממצב פוטנציאלי להסמקה. הימנעות חברתית במידה כזו הופכת לחרדה חברתית.
כאמור, לא ניתן לשלוט באמצעות שרירי הגוף על ההסמקה, היא אינה מופעלת ע"י מנגנונים רצוניים. עם זאת, מחקרים מראים שהרפייה, הסחת דעת, דמיון מודרך וכל דרך הרגעות מורידות תוך זמן קצר את האדמומיות. בנוסף לכך, תרופות המפחיתות חרדה בכוחן להפחית את החרדה החברתית ואת החרדה מפני ההסמקה ממנה סובל האדם. כך, הוא מתעסק פחות בחרדה שלו, נלחץ פחות ולכן מסמיק פחות.


טיפול בהסמקה

טיפול נפשי נמצא כיעיל ביותר על מנת לפתור את חרדת ההסמקה, אשר פתירתה עשויה לפתור את תופעת ההסמקה המרובה וכן את ההימנעות החברתית המאפיינת את האדם הסובל מהחרדה. כך, יוכל לחזור האדם למהלך חייו התקינים. 

במקרים רבים, מספיק טיפול פסיכודינמי קצר מועד על מנת לרכוש דרכי הרפיה וכלים להתמודדות עם החרדה. כיום, מקובל מאוד לטפל בחרדות השונות באמצעות טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים, המשנים את דפוסי החשיבה הלא אדפטיביים של המטופל וכך מקנים לו חשיבה והתנהגות מותאמי מציאות יותר. האדם רוכש בטיפול כלים להפחתת החרדה עימה מתמודד וכן מעצים תחושת המסוגלות שרוכש לעצמו, ואלה נחשבים כלים יציבים לאורך זמן אשר יעזרו לאדם להתמודד גם עם בעיות נוספות בהמשך החיים.
טיפולים רגשיים שונים מתמקדים בהיפנוזה כטכניקה להפחתת החרדה. הטיפולים נמצאו כיעילים, אך כיוון והאדם אינו יכול להכניס עצמו למצב היפנוטי באמצע מפגש חברתי או באמצע הרחוב, שיטות הרפיה ודמיון מודרך הן פרקטיות יותר, ונלמדות תוך פרק זמן קצר בליווי מטפל מקצועי ומנוסה.
גם שיטת הטיפול הפרדוקסלי, בו האדם עושה הכל על מנת לזמן ולהתעמת עם המצבים מעוררי החרדה, יעילה בטיפול בחרדה מפני הסמקה. נמצא שככל שהאדם מנסה ליצור יותר אירועים מעוררים רגשית או מעוררי מבוכה, וכך מנסה באופן פעיל להסמיק כמה שיותר, החרדה העצומה מפני החרדה פוחתת. הפחתת החרדה גוררת להפחתת הלחץ סביב עניין ההסמקה, והלחץ שפוחת מוריד את התגובה הפיזיולוגית של האדמומיות. חשוב לציין כי שיטה זו אינה מתאימה לכל אדם ולכן צריכה להיקבע ע"י מטפל מנוסה אשר ביכולתו ללוות את מהלך הטיפול.
משתנים שונים קובעים את שיטת הטיפול הנכונה ביותר עבור כל אדם, ביניהם פרק הזמן העומד לרשותו, סגנון הטיפול אליו מתחבר ונוספים. אך ללא ספק, מחקרים מראים כי כל שיטת טיפול נפשי, אשר מותאמת למטופל ונעשית ע"י מטפל אמפתי ומקצועי, מועילה בהפחתת החרדה וההימנעות המקשות במידה כה ניכרת על מהלך חייו התקין של האדם.


כתבה: יעל טל


5 תגובות:

  1. אני לוקה באריתרופוביה ואני כל כך שמחה שיש לזה מונח מקצועי .
    ועוד , שאני לא היחידה בעולם הזה שסובל מאריתרופוביה !!!
    אני אשנן את המילה המקסימה הזאת אריתרופוביה.
    אני לוקה בזה מגיל 13 ועד היום (19)
    ואני מרגישה שזה תקע אותי כל כך בחיים .
    תמיד נמנעתי ממצבים חברתיים , אם זה חתונות של בני דודים מסיבות , כל כך שנאתי שהגיעו אלינו אורחים ועוד יותר ללכת אליהם לחגים ,עד כדי כך רציתי להמנע שקיוויתי למות רק שלא יבוא אותו חג או אירוע בו אני אצטרך להפגש עם בני דודים או חברים.
    תמיד כשריאיתי סרטים אמרתי , איך השחקנים לא מסמיקים כולם מסתכלים עליהם !!
    הרבה פעמים שתקתי גם כשלא הייתי צריכה
    הרבה פעמים לא ידעתי להגן על עצמי מפני אשמה רק כי פחדתי להכשל ולהסמיק
    ארוחות שבת זה פשוט זוועה.
    הפסדתי את כל הילדות שלי .
    אף על פי שהייתי מקובלת העדפתי תמיד להיות לבד , כי כשאני לבד אני מוגנת מפני הלחיים שלי..
    אני שמחה ומנוחמת לדעת שיש טיפול שעוזר .



    Mi123123ri@gmail.com

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימית יקרה, תודה על השיתוף האמיץ והמרגש שלך. יש טיפול לאריתרופוביה והוא בהחלט יכול להקל על התסמינים. לרוב מדובר בטיפול CBT ממוקד. את מוזמנת ליצור קשר ונוכל להתאים לך מומחה CBT באזור מגורייך.
      מיה ממכון טמיר לפסיכותרפיה
      1-800-509-809

      מחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  3. שמי, שירה אליהו לאחר 12 שנות נישואים, בעלי ואני רבנו בצורה כזו או אחרת עד שהוא עזב אותי לבסוף ועבר לקליפורניה כדי להיות עם אישה אחרת. הרגשתי שהחיים שלי נגמרו והילדים שלי חשבו שהם לעולם לא יראו את אביהם שוב. ניסיתי להיות חזקה רק כלפי הילדים, אבל לא הצלחתי לשלוט בכאב שייסר את ליבי, הלב שלי התמלא בצער ובכאבים כי באמת הייתי מאוהבת בבעלי. אני חושב עליו כל יום ולילה ותמיד הלוואי שהוא יחזור אליי, הייתי ממש מוטרד והייתי זקוק לעזרה, אז ביקשתי עזרה באינטרנט ונתקלתי באתר שמציע שד"ר אלאבה יוכל לעזור לשעבר שלו לחזור. אז הרגשתי שאני צריך לנסות את זה. פניתי אליו והוא אמר לי מה לעשות. עשיתי את זה ואז הוא עשה לי כישוף אהבה. 48 שעות לאחר מכן בעלי באמת התקשר אלי ואמר לי שהוא מאוד מתגעגע גם לילדים, כל כך מדהים!! אז, אז הוא חזר באותו יום, עם הרבה אהבה ושמחה, והתנצל על טעותו ועל הכאב שהוא גרם לי ולילדים. הנישואים שלנו היו חזקים יותר מבעבר, הכל הודות לד"ר אלאבה. הוא כל כך חזק והחלטתי לשתף את הסיפור שלי באינטרנט שד"ר אלאבה היה אשף אמיתי וחזק. אני תמיד אתפלל שהיא תחיה הרבה זמן לעזור לילדיה בשעת צרה, אם את כאן וצריכה בחזרה אקסית או שבעלך עבר לאישה אחרת, תפסיקי לבכות, צור קשר עם גלגל האיות העוצמתי הזה מיד. הנה כתובת הדוא"ל שלו ליצירת קשר בכתובת: {dralaba3000@gmail.com} או WhatsApp / viber אותו באמצעות איש הקשר שלו למטה +1(425) 477-2744 תודה לך ד"ר אלאבה.

    השבמחק

טיפול בתסמונת התשישות הכרונית

תסמונת התשישות הכרונית: כתיבה:   איתן טמיר , פסיכותרפיסט (MA), ראש מכון טמיר ; טוויטר | פייסבוק | בלוג |  Quara עריכה אחרונה: 2...