יום רביעי, 17 בספטמבר 2014

טיפול פסיכולוגי בפגישה אחת | זרים ברכבת נפגשים על הספה

טוב, זו שאלה גדולה: האם ניתן להוביל לשינוי משמעותי, תקף ועמיד, באישיותו של אדם, ולעזור לו להתמודד עם בעיה נפשית, במפגש אחד בודד? האם זה נחשב טיפול פסיכולוגי?

שאלה זו ליוותה אנשי מקצוע לאורך המון שנים. הקונספט של התערבות חד פעמית ואינטנסיבית עלה גם מתוך עניין של תיאורטיקנים וגם מתוך מציאות של נשירת מטופלים כעבור מפגש אחד.
משה טלמון, פסיכולוג ישראלי, כתב פעם ספר שנקרא "תרפיה בפגישה אחת". הרציונל שלו היה שהנתונים הסטטיסטיים מלמדים שכמחצית מהמטופלים שמגיעים לטיפול פסיכולוגי פורשים אחרי מפגש אחד ואינם ממשיכים למפגש השני. טלמון התייחס לנתון העצוב הזה כהזדמנות: אם כבר כל כך הרבה אנשים מגיעים פעם אחת ופורשים, מוטב יהיה לעזור להם במפגש הזה ולצייד אותם בכלים להתמודדות. 
שנים רבות לפני כתיבת הספר, התפתח המודל של פסיכולוגיה קהילתית, בעיקר בארה"ב ובמערב אירופה, של סיוע נפשי ראשוני באמצעות הטלפון. בישראל הוקמה בשנות ה-70 עמותת ער"ן, שמגישה כבר ארבעים שנה עזרה ראשונה נפשית בטלפון, ע"י מתנדבים פארה-מקצועיים. המודל של ער"ן מתבסס אף הוא על סיוע בפגישה אחת, על אף שמטבע הדברים התהליך אינו מוגדר כטיפול פסיכולוגי. העזרה המוגשת שם היא מיידית, חד פעמית וסובבת סביב השעון, 24/7.

איך מתבצע טיפול בפגישה אחת?
אז קודם כל בואו נצניע לכת. פגישה חד פעמית היא לא טיפול פסיכולוגי, ועם זאת עשויה להיות משמעותית ותורמת מאוד לאדם שנמצא במצוקה נפשית.
שיחה חד פעמית כזאת חייבת לכלול תהליך מסודר, עם התחלה, אמצע וסוף. ברמת התוצאה, נוכל לומר כי אנחנו שואפים שהמטופל ירגיש יותר טוב בתום השיחה, בהשוואה לתחילתה.
אמשיך לדון על הנושא בפוסט הבא.






תגובה 1:

  1. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק

טיפול בתסמונת התשישות הכרונית

תסמונת התשישות הכרונית: כתיבה:   איתן טמיר , פסיכותרפיסט (MA), ראש מכון טמיר ; טוויטר | פייסבוק | בלוג |  Quara עריכה אחרונה: 2...