יום ראשון, 5 ביולי 2015

אפרים ברכה התאבד

תת ניצב אפרים ברכה, נשוי ואב לארבעה ילדים, החוקר מספר 1 בישראל, שנחשב לחוד החנית של חקירות ההונאה במשטרת ישראל, שלח יד הבוקר בחייו. 

בינו לבין הרב פינטו הייתה מערכת יחסים של מנהיג רוחני ומונהג. מאז שהוגש נגד פינטו כתב אישום, התנהל נגד ברכה קמפיין פרסומי רב עוצמה, שהתרכז בעיקר בפייסבוק, בדף מיוחד שנקרא: "אפרים ברכה - הסיפור האמיתי". 

נקודת הראות של פוסט זה מתמקדת בהשלכות של המדיה החברתית על התאבדות נוספת של שליח ציבור, Civil servant, שהתייאש מכוחה העצום של מדיית ההמונים הדיגיטלית. אפרים ברכה היה אדם צנוע שהתרחק מהתקשורת, מי שהכיר אותו ידע שהתשוקה לפרסום ממנו והלאה. מפקדיו מספרים עליו שתמיד עמד בחזית, ללא חת, מול עבריינים בכירים, גם כאשר ניסו להעביר אותו ואת משפחתו למגורים במקום אחר כדי לשמור על חייו. 



בפעם הקודמת שהתרחש שיימינג בפייסבוק שהוביל לטרגדיה, התאבד אריאל רוניס, רכז שב"כ לשעבר שהואשם ע"י לקוחה במשרד הפנים בגזענות. גם היא העלתה פוסט בפייסבוק, שתכליתו להעלות את חוויתה הקשה לכאורה במהלך פנייתה לקבלת שירות במשרד. יום לאחר מכן הנחיתי את צוותו של רוניס, שהתגלה כמנהיג אמיתי שאפשר לעובדיו תחושה של חום וקרבה שלא הכירו אף פעם. 


מעבר לתהליך החקירתי שנוהל מול ברכה, מדובר בחלקה החשוב של התקשורת בנפילת רוחו של ברכה. הוא הוצב על המוקד, נחבט, נסקל וגונה, כאחרון העבריינים, על אף שלא נמצאו נגדו ראיות ולא הוגש נגדו כתב אישום. ברכה נשבר מהלחצים התקשורתיים הכבדים והחליט לסיים עם הסאגה שנקלע אליה בשנתיים האחרונות.

למרות שהנסתר רב עדיין על הגלוי, ניתן לומר בוודאות שההשפעה העצומה של המדיה החברתית נוטה לפולריזציה, קוטביות והקצנה פסיכולוגית, שעלולה לערער יסודות נפשיים גם אצל האנשים החזקים ביותר, כל זאת עוד בטרם נמצאה ולו ראיה אחת נגדם. הלכה למעשה, אין במחקר עדויות על קשר בין כוחותיו הנפשיים של אדם לבין עמידותו בפני לחץ כל כך אינטנסיבי.  

ועוד נקודה למחשבה לשליחי הציבור היקרים שלנו: אם אתם מתקדמים יפה בחיים, עושים חיל בקריירה שלכם ורואים פירות לעמלכם, וותרו על התרועעות במחיצתם של מנהיגים רוחניים כאלה ואחרים. האמת המוחלטת אינה מוחזקת אצל אף אחד, ואת כל מה שהשגתם עד היום השגתם בכפות ידיכם. אם יש לכם צורך בהתחברות רוחנית זה נפלא:  לכו עם המשפחה לבית הכנסת, הצטרפו לקהילה, תרמו והשתייכו אליה. עזבו את הרבנים הכריזמטיים ורבי הכוחות, כי מאחורי כל זקן ומתחת לכל כיפה עומד אדם כמו כל אלד מאיתנו - עם מאוויים, חולשות, פנטזיות ותשוקות. פשוט תאמינו בעצמכם, זה מספיק. 


החברה הישראלית עומדת מול קושי אמיתי שדורש התערבות ומניעה לפני המקרה הבא. 


איתן טמיר, פסיכולוג ומנחה קבוצות 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טיפול בתסמונת התשישות הכרונית

תסמונת התשישות הכרונית: כתיבה:   איתן טמיר , פסיכותרפיסט (MA), ראש מכון טמיר ; טוויטר | פייסבוק | בלוג |  Quara עריכה אחרונה: 2...