יום חמישי, 27 בספטמבר 2018

האם פסיכולוגים ומטופלים מחפשים זה את זה בגוגל?

האם מטופלים ומטפלים מחפשים זה את זה בגוגל?





כן, ברור. 

מסתבר שלתופעה זו, בה מטופלים מחפשים מידע באינטרנט על המטפלים שלהם,  יש אפילו שם: 

  (TTG  (therapist-targeted googling 

מחקר שנערך בגרמניה בדק האם מטופלים חיפשו בגוגל את המטפל\ת שלהם. 

במדגם המחקרי השתתפו 238 מטופלים, כ 80% נשים, בגיל ממוצע של 35, אשר טופלו בשיטות טיפול שונות: 


  • 22% דיווחו שהם נעזרים בטיפול דינמי
  • 10.5% לא ידעו לומר מה השיטה בה טופלו


המשתתפים סבלו מהפרעה אחת או יותר:


  • דיכאון (59%)
  • הפרעות חרדה (23%)
  • הפרעות אישיות (22%) 
  •  PTSD - הפרעת דחק פוסט טראומטית (24% ) 


החוקרים בחרו את המשתתפים והמשתתפות במחקר באופן אקראי, מתוך פורומים באינטרנט.

הם התבקשו למלא שאלון קצר של כ-10 דקות,  שכלל מידע סוציו-דמוגרפי, לצד שאלות כמו: 


  • האם חיפשת מידע על המטפל/ת שלך באינטרנט?
  • האם המטפל שלך היה מודע לחיפוש שעשית?
  • האם פנית למטפל שלך דרך רשתות חברתיות?
  • אם חיפשת, האם השתנתה מערכת היחסים בינך לבין המטפל כתוצאה מחיפוש מידע?
  • האם המטפל עשה חיפוש מידע עליך?

תוצאות

44% מהמטופלים והמטופלות בדקו  מידע על המטפל שלהם באינטרנט.

מרביתם חיפשו דרך גוגל. עוד נמצא כי מטופלים צעירים יותר (17 – 24) נטו להשתמש גם ברשתות חברתיות, ולא רק בגוגל, בכדי להשיג את המידע.

רוב המטופלים בדקו מידע מקצועי על המטפל שלהם (ניסיון והכשרה מקצועית) ורק מיעוטם בדקו מידע אישי או אחר, כמו מצב משפחתי, חברים משותפים, תמונות, כתובת, רקע היסטורי וטלפון. 

חיפוש מידע אישי על המטפל נתפס בעיני רוב הנבדקים כעניין פסול ורובם הרגישו די בנוח לשאול את המטפל ישירות.

מדוע המטופלים מחפשים מידע רשתי על המטפל?
הסיבה העיקרית לחיפוש היא סקרנות ורצון להכיר את המטפל טוב יותר, חלקם עשו זאת בכדי למצוא את המטפל המתאים להם ביותר

מעניין לציין ש 35% מהמטופלים עשו את החיפוש הזה כאשר הרגישו שהטיפול הפסיכולוגי תקוע או לא מתקדם בקצב שציפו לו. 
יחד עם זה, רוב המטופלים דיווחו שהמידע שהם מצאו לא השפיע  על הקשר הטיפולי או על תהליך הטיפול.


אז מה אפשר לעשות?

מטפלים לא יכולים לשלוט בתכנים שהמטופלים קוראים או כותבים עליהם באינטרנט. 

אבל הם כן יכולים לבחור אילו תכנים לשתף ומתי במהלך הטיפול. 

תהליך זה, של חשיפה עצמית מצומצמת כחלק מתהליך הטיפול עשוי להציע  הזדמנות נוספת לחיזוק הקשר הטיפולי.  


האם מטפלים מחפשים את המטופלים שלהם בגוגל? 


סקרנות היא רגש אוניברסלי, ואך טבעי שגם מטפלי יירצו ללמוד יותר על מטופליהם. 

האם חיפוש בגוגל עובד גם הפוך? 
האם מטפלים מחפשים את המטופלים שלהם בגוגל? 

 את השאלה הזו בדיוק בחן סקר חדש, בקרב 207 מטפלים מוסמכים בפסיכותרפיה. 


לפי תוצאות הסקר, כ 39% מהמטפלים חיפשו מידע על המטופלים בגוגל. 


גם לחיפוש הזה יש כבר שם מקצועי - Patient-Targeted Googling, למרות שהנושא זה כמעט ולא נחקר ורק 2.4% מאנשי המקצוע שמעו על המושג הזה. 


מסקר שנערך בין מטפלים, העלו המטפלים טיעונים בעד ונגד Patient-Targeted Googling


הנה כמה מהם:



למה לא מומלץ לחפש את המטופל בגוגל?

  • קיימות שאלות אתיות בנושא (פרטיות, הזכות לשתף מידע מרצון) 
  • עלול לפגוע באמון בין המטפל למטופל 
  • האינטרנט אינו תמיד מקור אמין למידע 
  • אולי המטופל מתנגד לכזה תחקיר 


 למה ניתן להפיק תועת מחיפוש המטופל בגוגל? 

  • יתכן שהמידע ישרת את המטרה הטיפולית
  • הבנה טובה יותר של המטופל במקרים של סיכון אובדני
  •  במקרים בהם יש חשד שהמטופל משקר
  •  המידע זמין לכולם באינטרנט בצורה גלויה וחופשית


ולבסוף הכי מעניין... 

תוצאות סקר המטפלים

  • מעל 90% מהמטפלים חשבו דווקא על התופעה
  • כמעט 60% מהמטפלים נזהרים בהעלאת מידע אישי ותמונות.
  • כ-50% מהמטפלים מחפשים את עצמם בגוגל כדי להיות מודעים לתכנים שהמטופלים חשופים אליהם.
  • רק 10% מהמטפלים סבורים שהנושא כלל אינו רלוונטי עבורם.







תגובה 1:

טיפול עצמי בהתמכרות

  טיפול עצמי בהתמכרות  קשה ומורכב לטפל בהתמכרויות ללא פסיכולוג, טיפול קבוצתי או טיפול תרופתי, אבל יש אנשים שמצליחים לעשות את זה מאוד יפה...